Teknisen lautakunnan kuulumisia

Aikaisempaa kokemusta lautakuntatyöskentelystä minulla ei ollut. Otin kuitenkin paikan vastaan, koska kiinnostusta siihen oli. Teknisen lautakunnan jäsenä olen istunut lähes jokaisen kokouksen kuluneella kaudella. Tässä joitakin huomioita siitä. Toisinaan esityksistä on keskusteltu pitkäänkin ja äänestetty. Joskus taas esityksiä on tuotu kiireellä suoraan lautakuntaan päätettäväksi, ilman perehtymistä. Yleisesti lautakunnan työskentely on kuitenkin ollut sujuvaa.

Kauden aikana lautakunnassa on päätetty isoista investoinneista. Kustannusarvioiden toteutuvuudessa on ollut ongelmia. Suurissa hankkeissa budjetointi on yleensä täsmännnyt lähes ennakoidusti, kuten yläkoulu ja Tähtiareena. Sitä vastoin pienemmissä töissä lopulllinen hinta on saattanut jopa tuplaantua alkuperäisestä (Sampo). Jatkossa onkin syytä olla huolellisempi myös pienempien hankkeiden valmistelussa ja toteutuksessa. Esimerkkinä Kirkonkylän alakoulun kellarin kosteus- ja sisäilmaongelman korjaukset, minkä lopullista hintaa on vaikea arvioida. Myös hankesuunniteltu kunnantalon saneeraus on alkanut.

Toisinaan lautakunnassa keskusteltaessa on tuntunut, että joidenkin jäsenten näkökulma on liiankin yrityskeskeinen. Pitäisi kuitenkin ajatella, mikä on kokonaisuutena kunnan kannalta parasta. Oletettavasti minkään yrityksen toiminta ei voi olla riippuvainen pelkästään kunnan tilaamista töistä. Nyt esimerkiksi rakennusten kunnossapito ja pienet rakennustyöt ovat paljolti puitesopimuskumppanilta ostetun työn varassa. Ostettu työ on ollut edullista, mutta miten jatkossa? Oman työn osuuden kasvattaminen tuo ennakoitavuutta kustannuksiin ja palveluntuotantoon.